tirsdag den 22. februar 2011

Kommentar til bloggenIMPETUS

Her kommer lige et alternativt indlæg. Et par venner kører følgende blog http://bloggenimpetus.blogspot.com som er "venstredrejet politisk tænkning og analyse". Til den vil jeg tilføje min egen retorik-fjendske analyse af indlægget "Konservativ kulturkamp anno 2011".


Med inspiration i Giv os ordenlig argumentation vil jeg kigge lidt nærmere på indlæggets argumenter og derefter slutte af med min egen holdning til emnet.


Der skal indføres faste, nationale læseplaner, ligesom de ” kulturbærende fag som dansk og historie” skal styrkes. Hvordan kongerækken skulle hjælpe på PISA-testens test-parametre forbliver en gåde, men man fornemmer en uudtalt sammenhæng.

Hvor står det i Støvrings artikel at han snakker om kongerækken? Det er et billigt retorisk trick og lægge ord i munden på din modpart. Det ser vi tit top-politikere gør og, erlig talt, så er det forfærdeligt at læse og høre på. Man oversimplificerer modpartens argumentet så man undgår at modbesvare det.


Den borgerlige regering, som kom til magten da de nuværende elever i 10. klasse startede deres skolegang, har i snit ændret folkeskoleloven hver fjerde måned siden den kom til magten! Det virker altså - ud fra Støvrings logik – uforståeligt, at vi ikke allerede har fået bedre folkeskole, selvom den borgerlige regering har gennemført 28 ændringer af folkeskoleloven (deriblandt de fleste af Støvrings forslag - udover højere prioritering af læreruddannelsen, mindre klasser og flere undervisningstimer naturligvis)

Er det nødvendigvis dårligt? Det kommer jo an på ændringerne. Man kan ikke bare tage et tal ud af sin kontekst. Hvad er det for nogle ændringer og hvorfor er det nødvendigvis dårligt? Er det ikke nærmere en god ting at man forsøger at forbedre folkeskolen hele tiden? Og hvorfor “naturligvis” - er det "naturligt" for en borgelig regering gøre sådan?


Denne er en ”anti-autoritær pædagogik, som nedbryder lærernes autoritet og giver børnene ’ansvar for egen læring’.” Nu er det denne forfatters indtryk, at dette ordvalg af folkeskolen selv, er blevet betegnet som uheldigt, da det leder til den fejltagelse, at det er elevens eget problem, at denne intet lærer. Det virker til, at ingen mener dette, så også her sparker Støvring en åben dør ind.

Uden at kende Støvring så vil jeg tro at det ikke kun er selve udtrykket han har et problem med. Det fremgår forholdsvis tydeligt fra hans artikel at det er den manglende respekt for den faglige autoritet der er et problem. Her generaliseres modpartens argument så man slipper nemmere om ved at modargumentere - det er stadigt et billigt retorisk trick og en undskyldning for ordenlig argumentation.


men at den også skal danne samfundsborgere, som er i stand til at agere tolerant, innovativt og ansvarligt i fremtiden? Vi kan nu fra forskningen forstå, at Danmarks gymnasieelever og forskere er berømmede pga. deres veludviklede selvstændige og kritiske tilgang til problemstillinger.

Hvordan har “lykkelige harmoniske mennesker” noget med innovation, selvstændighed og kritisk tilgang? Jeg siger ikke at det er ikke er en sammenhæng mellem den ikke-autoritære skole og det er der opstår selvstændighed blandt eleverne. Der er dog et spring derfra og så frem til at en større respekt for faglig autoritet og disciplin er i direkte konflikt med selvstændighed og innovation. På den måde modargumenteres der mod Støvring ved at postulere at et positivt træk ved den nuværende folkskole er i direkte modstrid med hans forslag til forbedring. Dette er langt fra oplagt, og der argumenteres bestemt heller ikke for at det forholder sig sådan. Igen er det en påstand der flyder væk i retorikkens tåge.


For Støvring skal sådanne færdigheder bibringes børnene af deres forældre, hvilket naturligvis er en sympatisk tanke. Hvordan den dog hører hjemme i et opråb for de svageste elever, som jo hovedsageligt kommer fra ressourcesvage hjem, må læseren selv gætte sig til.

Præcist, hvilke færdigheder snakker vi om her? bloggenIMPETUS' fortolkning, nemlig "selvstændighed og innovation" eller hvad der rent faktisk står i Støvrings artikel: "De burde opdrage deres børn, stimulere dem og gøre det sjovt at lære." Igen er det ikke klart præcist hvad er det egentlig vi snakker om her? - og derfor er det svært at forholde sig til argumentationen.


Personligt ser jeg ikke noget problem i at indsnævre skolens opgave så problemerne med resource-svage familier kan håndteres på flere niveauer. Naturligvis skal der tages hånd om det og Støvrings egen kommentar (som Jess også skriver i sin kommentar):

Resultatet ser vi i dag, hvor de svageste elever ofres i den kulturradikale reformpædagogik. F.eks. går hele 64 procent af børn med indvandrerbaggrund ud af skolen som funktionelle analfabeter. Og heraf får mange siden en kriminel løbebane.

er også et godt eksempel på et retorisk trick hvor han for det første tager et tal ud af en kontekst og derefter implicierer, uden at argumentere, at der er en årsagsmæssig forbindelse mellem analfabetisme og kriminalitet (som formentligt er rigtigt, men det er bestemt ikke klart hvad der er årsag til hvad og i hvilken mængde.).


Det deprimerende ved Støvrings indlæg er dog ikke blot, at universitetsforskeren i litteratur og kulturfænomener ikke blot melder sig ind i en debat, som han tilsyneladende ikke rigtigt har fulgt med i [....] gentagelse af allerede fremsatte og implementerede forslag, den sædvanlige jamren over det kulturradikale spøgelse og så en bagstræberisk drømmen tilbage til mere ordnede tider.

Kan det være at han rent faktisk har fulgt med i debatten men at boggenIMPETUS bare er uenig? Det er lidt billigt at påstå at Støvring ikke har sat sig tilstrækkeligt ind i emnet uden at komme med konkret evidens herfor.


Så lad os udfordre den kulturkonservative tænkning ved at vise, at vi ikke blot vil tale nostalgisk om fortiden, men at vi vil noget i fremtiden.

Så hvis man skal snakke om fremtiden må man slet ikke tænke over hvad der fungerede godt i fortiden? Jeg kan godt følge Støvring I er der er et problem med de konkrete faglige færdigheder som elever kommer ud af folkeskolen og gymnasiet med. Jeg har selv undervist elever på universitetet og min erfaring er, at det er tydeligt at eleverne konkrete faglighed er mindsket (ja, også i løbet af de sidste seks år).


Så kan det godt være eleverne har lært en masse smarte studietæknikker men det hjælper ikke noget hvis de ikke ved hvordan man lægger to vektorer sammen, differentierer eller integrere en funktion eller forstår hvad et bevis er.


Som Søren Clod snakker om, Undskyld vi tog fejl, så er det meget fint at undervise I alle de abstrakte, selvstændiggørende og kritiske tankegange, men hvis man ikke har den faglige viden at arbejde ud fra kan det sådan set være fuldstændigt ligegyldigt. Derfor generer det mig også betydeligt når bloggenIMPETUS stiller lighedstegn mellem at styrke de kulturfaglige kernefag og det at lære kongerækken udenad. Så kan det godt være jeg er naiv, men jeg tror ikke at der er nogen der er interesseret i at gå tilbage til blind udenadslære, men noget udenadslære er nødvendigt og det kræver en lyst til indlæring og en respekt for den faglige autoritet.


Hvad angår bloggenIMPETUS må de stramme sig lidt an hvis de, for mit vedkommende, ikke skal lande i samme kasse som de politikere der ikke gør en indsats for saglig argumentation, ikke har respekt for modpartens argumenter og mest af alt er interesseret i at overbevise folk med besnærende retorik. Er første skridt for dem kunne være grundigere referencer, mindre retorik og mere argumentation.

2 kommentarer:

  1. Hej Søren,

    Jeg er som dig frustreret over den måde retorikken fortiden i dansk politik benyttes for at undgå at svare på ubehagelige spørgsmål, altså som spin. Det er dog ikke et spørgsmål om retorik kontra saglig argumentation. Retorikken kan sagtens bruges til at fremhæve og tydeliggøre argumenter og problemstillinger uden at det dermed bliver suspekt. Politisk, og anden, argumentation uden retorik eller udsmykning af argumenterne bliver lynhurtigt sindssygt kedeligt, og det er et spørgsmål om det overhovedet kan lade sig gøre. (Der er en lang tradition inden for vestens politiske tænkning der betoner sammenhængen mellem fornuft som substans og retorikken som dennes medium. Mig bekendt er der særligt to politiske filosoffer der har taget eksplicit afstand fra dette og hævdet at politisk argumentation bør være fuldstændigt fri for retorik, Platon og Hobbes, og ingen af disse kan siges at have indfriet dette selv.)
    Spørgsmålet er altså ikke om bloggenImpetus skal være fri for retorik, men hvorvidt argumenterne der fremføres er gode. Og det er vel her uenigheden er.

    Indlægget du kritiserer kan nok siges at antage visse generelle holdninger hos Støvring. Men det gør det ikke nødvendigvis til et dårligt indlæg. Det er ikke illegitimt at slutte sig til de forudsætninger og argumenter der ligger bag modpartens udsagn. Det er tværtimod nødvendigt for at tydeliggøre og afklare forskelle og uenigheder, og afprøve modpartens argumenter. Hvorvidt disse slutninger er rigtige kan så stå til diskussion.
    På baggrund af Støvrings udsagn læses han ind i en generel konservativ kritik af folkeskolen. Og med god grund. Støvring selv giver den korte begrundelse i og med at han definerer problemet i folkeskolen som den ”50 år gamle kulturradikale pædagogik”. Det er bloggenImpetus' påstand at Støvring dermed blot brygger videre på en gammel og kedelig sang uden at komme med frugtbare forslag, og tilmed roder sig ud i selvmodsigelser i bedste tilfælde, i værste tilfælde noget (nok utilsigtet) hykleri. Det er altså ikke hensigten med indlægget at give argumentere mod Støvring gennem en detaljeret og faktuelt begrundet ny model for folkeskolen. Det er målet at vise hvor Støvrings konservative fortælling (retorisk) overskygger logikken og leder læsere, der måtte søge en sådan velbegrundet model, på afveje.
    Igen, det er ikke til at debattere uden at slutte sig til modstanderens forudsætninger og u-udsagte argumenter. Men i og med at man gør dette kan man komme til at tilskrive modstanderen noget der ikke er rigtigt.
    Der står for eksempel intet i bloggenImpetus-indlægget om at man ikke må trække på historiske erfaringer når man kigger fremad.
    Påstanden er snarere at Støvring ikke formår dette, da han kun synger videre på en gammel sang.

    Mvh.
    Mads

    SvarSlet
  2. Hej Mads

    Jeg giver dig fulstændig ret i at retorik næsten altid vil være en del af enhver form for diskussion. Der hvor problemet opstår er, blandt andet, når man begynder at (bevidst eller ubevidst) at undgå solid argumentation ved undergrave modparten ved at lægge ord i munden på sin modpart. Et godt eksempel er netop som du nævner til sidst i din kommentar -- der står intet i bloggenIMPETUS' indlæg om at man ikke må medtage historiske erfaring. Min kommentar "Så hvis man skal snakke om fremtiden må man slet ikke tænke over hvad der fungerede godt i fortiden?" er jo netop et argument af samme form som der føres på bloggenIMPETUS - her bruger jeg samme trick mod bloggenIMPETUS som denne bruger mod Støvring og det bliver tilsyneladende ikke modtaget helt uden kvaler ;-).

    Som du skriver er man nødt til at antage noget om sin modparts holdninger -- specielt i det skriftlige medie. Men der er stor forskel på at presse en person ned i en stereotyp støbeform og på at lade modparten have (noget af) tvivlen til gode. Ved at overgeneralisere fremfor blot at generalisere modpartens argumenter er det for nemt at sætte argumentet ind i en latterlig kontekst.

    Ifølge din kommentar så var formålet med indlægget netop at afdække Støvrings forfejlede argumentation og det er jo et hæderligt nok formål. Der hvor jeg synes det bliver ærgeligt er, når de konkrete (og relevante) argumenter og synspunkter der kan findes i både Støvrings og bloggenIMPETUS' indlæg begge begraves i en ørken af intet-sigende påstande. I dette tilfælde syntes jeg netop bloggenIMPETUS er skyld i mange af de ting som I anklager Støvring for -- at forplumre en debat igennem en (retorisk) fortælling.

    Jeg tror det der virkeligt generede mig ved indlægget nok netop var den ensidighed jeg synes plager alt for for mange diskussioner. Som jeg også skriver i mit indlæg så synes jeg der er nogle væsentlige pointer i Støvrings (og "Undskyld vi tog fejl") som det er værd at tænke over og som bliver fuldstændig begravet i bloggenIMPETUS indlæg.

    SvarSlet